El futur de l’entorn de l’escola

Fa molts anys que la Comissió d’entorn de l’Ampa treballa per aconseguir millorar l’entorn urbà de l’escola i els seus accessos. L’any 2007 es van realitzar diverses trobades amb l’Ajuntament amb el propòsit de traslladar algunes de les preocupacions de la comunitat educativa del Joan Maragall. Aquestes reunions van originar algunes actuacions que han contribuït significativament a la millora de l’entorn urbà de l’escola, com la transformació del Pg. de la Creu. Malgrat això, la comissió d’entorn creu que hi ha alguns aspectes importants per millorar en relació a la mobilitat del barri i la seguretat dels alumnes. Per aquesta raó la comissió d’entorn s’ha activat novament i ja ha mantingut dues reunions amb representants polítics i tècnics de l’Ajuntament per demanar uns canvis en l’entorn.

Resumint (vegeu projecte complet aquí), han proposat una remodelació de la plaça que es troba a l’encreuament del carrer Escoles i el passeig Sant Magí que inclogui la conversió a zona de vianants i nous espais d’aparcament. Actualment és un tram molt perillós pels cotxes que circulen i pels que volen aparcar, i també pel poc marge de maniobra de l’autobús escolar. També han demanat que els passos de vianants del passeig Sant Magí i carrer Montseny, al voltant de l’escola, siguin del tipus elevat o amb coixins berlinesos per reduir la velocitat dels cotxes i pacificar el trànsit. A més a més, han proposat posar una tanca de protecció a la vorera (baixant a l’esquerra) del carrer passeig Sant Magí a la cantonada del carrer Rius i Taulet, que presenta un pendent pronunciat que fa que els nens i nenes petits tendeixin a córrer. També han demanat crear un aparcament específic (kiss & ride) per facilitar l’acompanyament i la recollida dels alumnes de l’escola en vehicle privat. Finalment, han proposat fer un pas de vianants, a l’alçada del carrer Escoles, que doni accés directe al parc infantil de la plaça Rafael Casanovas, molt utilitzat pels alumnes de l’escola.

Vista sobre el terreny de la proposta presentada a l'ajuntament

Vista sobre el terreny de la proposta presentada a l’ajuntament

La resposta de l’Ajuntament ha estat força positiva, ja que ha acceptat realitzar totes les propostes de la comissió abans que acabi el curs; totes, excepte convertir la placeta en espai lliure de cotxes pel seu elevat cost econòmic. Tot i així, el regidor de mobilitat i tinent d’alcalde Jordi Puigneró s’ha compromès a fer canvis a la plaça (pilones, senyals de prohibit el pas) per evitar que entrin cotxes pel carrer d’entrada dels alumnes a l’escola. Per tant, la comissió està bastant satisfeta de la seva acció.

Però la  feina de la comissió no s’acaba aquí. Justament, el debat de l’entorn de l’escola coincideix amb un moment crucial pel futur urbanístic del barri. En efecte, al febrer l’Ajuntament aprovarà inicialment el Pla de mobilitat urbana de Sant Cugat, que preveu nombrosos canvis en un horitzó de 6-10 anys en la mobilitat del municipi. En resum, es preveu tancar el centre històric a la circulació de cotxes, que es conduirà cap a unes anelles externes, una més propera al centre que afecta a l’escola directament i una altra més llunyana (la ronda). Concretament, a la Comissió els preocupa el fet que el Pg. de Sant Magí passa a ser un dels eixos de circulació de cotxes i es converteix en una via de doble sentit. Els preocupa l’impacte ambiental d’aquest canvi en els nostres fills i filles, sobretot la pol·lució i el soroll que es pot produir. A més a més, temen que la seguretat empitjori i que per tant la circulació de cotxes continuï limitant l’autonomia dels infants. Per aquesta raó, des de la Comissió estan treballant per tenir més informació del que suposa aquest canvi i, si s’escau, fer una proposta alternativa al traçat fixat pel Pla.

Us mantindrem informats del procés i us animem a participar-hi. La millora de l’entorn de l’escola no és només un tema urbanístic sinó social i educatiu: significa potenciar que els nostres fills i filles puguin desplaçar-se a l’escola amb seguretat i autonomia, contribuint al seu desenvolupament personal.